Bezoek van Hans!

Bezoek van Hans!

Dit jaar was Noorwegen mijn keuze voor het opladen van de batterij, oftewel mijn vakantie. Een land met een marktaandeel van meer dan 50% als het om elektrische auto’s gaat, en dat zie je ook om je heen als je door dat prachtige land rijdt. Het is een breed en divers aanbod van elektrische automerken die daar inmiddels volledig ingeburgerd zijn. Op heel veel plaatsen zie je slimme en compacte (snel)laadoplossingen.

Genietend van de omgeving vroeg ik me toch af waarom nou juist de Noren de elektrische auto zo hebben omarmd? Die vraag werd, voor mij, gedeeltelijk beantwoord toen Hans op bezoek kwam. Daarover later meer.

AFIR

Noorwegen mag dan al heel ver zijn in de elektrificering, dat geldt voor veel Europese landen nog niet. Deze transitie vergt tijd, geduld, doorzettingsvermogen, pro-actief beleid en Europese samenwerking. Een mooi voorbeeld is de AFIR, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation. Een Europese afspraak met betrekking tot de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen. In goede samenwerking zorgen we er uiteindelijk voor dat we in de komende jaren, iedere 60 kilometer, kunnen (snel)laden op de belangrijkste hoofdwegen van Europa. Men noemt dat het TEN-T netwerk, het Trans European Transport Network. Zeker voor de bedrijfswagensector een belangrijke stap om ook Internationaal emissievrij te kunnen transporteren. En voor de toerist natuurlijk ideaal om zonder laadstress én emissievrij naar zijn of haar vakantiestemming in Europa te kunnen rijden. Eind 2030 moeten we dit gezamenlijk hebben gerealiseerd.

EUROPEES EV BELEID?

Nu nog consistent beleid om óók de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, want daarbij is helaas van Europees beleid nog steeds geen sprake. In Nederland is de houderschapsbelasting nu het onderwerp van gesprek. Dat we in ons eigen land, op dit moment, nog steeds niet weten wat het tarief in euro’s gaat zijn vanaf 2025 voor een elektrische auto, is natuurlijk van de zotte. Het zorgt voor onzekerheid en negatieve publiciteit. En een demissionair kabinet gaat dát proces niet versnellen…

HANS KWAM LANGS

In Noorwegen kreeg ik, net als iedereen daar, onverwacht bezoek van Hans. Het bezoek van Hans duurde té lang en kwam niet gelegen. Ik heb het over storm ‘Hans” die voor heel veel wateroverlast zorgde. De zwaarste storm in 50 jaar volgens de Noren. Mijn vakantieroute was in de kern van “Hans”, dus ja ik heb heel veel water gezien én vooral kennis gemaakt met de kracht van de natuur. Ik voel mij, als mens, omringd door hoge bergen, op dat soort spannende momenten heel klein. En in die kracht van de natuur lag voor mij het antwoord op de vraag waarom de Noren de elektrische auto zo hebben omarmd.

Kleine kanttekening vooraf: het land heeft de financiële middelen omdat ze heel veel geld verdienen aan het goedje waar we nou juist minder van willen gebruiken, maar het is goed om te zien dat ze in de energietransitie wél het voortouw nemen.

De kracht van het water gebruiken de Noren om een groot deel van hun groene elektriciteit mee op te wekken en daarmee groen te kunnen rijden. En misschien zijn de Noren, door hun dagelijkse omgeving, zich meer bewust van de kracht van de natuur én hebben ze er daarom meer respect voor. En zijn ze daarom eerder bereid om een steentje bij te dragen aan het verbeteren van het klimaat op onze planeet. Ieder op zijn of haar manier.

Het was voor mij een mooie bewustwording en het leverde een permanente vraag op in mijn hoofd, die ik graag met u deel.

Wat is mijn bijdrage in deze energietransitie?

André Brontsema

Trotse mede-eigenaar Later Academy & EV Academy

andre@later.academy